پایگاه تاریخ تطبیقی

تاریخی بصیرت افزا

گزارش | آسیب‌های فرهنگی بسته بودن درب مساجد

گام اول تجهیز مساجد و بار سنگین این مسئولیت به عهده امام جماعت است. باید مسجد پاک‌سازی شود. بر یکایک مردم محله واجب است تا حد توانشان به باز شدن مسجد کمک کنند.

 

پایگاه تاریخ تطبیقی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس فقه دفاع بیولوژیک که روز چهارشنبه(03/02/99) به صورت مجازی برگزار شد، مسجد را پایگاه مبارزه فرهنگی و روحانیون را فرماندهان این نبرد دانست.

وی گفت: متصدی فرهنگی مردم، از نظر الهی و دینی علما هستند. آن‌ها باید وارد میدان شوند و مبارزه کنند. در این میدان عالمان دینی افسران و فرماندهان تهاجم فرهنگی هستند.

این استاد حوزه با بیان این‌که در باب دفاع، مسجد به عنوان اصل مسلم است، اذعان کرد: مسجد محل اجابت دعاست، بنابراین اگر ما بخواهیم آن سه اصل(ذکر، استغاثه و دعا) را برای مقابله با تهاجم زیستی محقق کنیم سنگر آن مسجد است یعنی در این تهاجم، مسجد سنگر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب تأکید کرد: در تهاجم، سنگر را رها نمی‌کنند، چون رها کردن سنگر یعنی عقب‌نشینی. در برابر دشمن عقب‌نشینی نداریم، عقب‌نشینی تاکتیکی وجود دارد، ولی عقب‌نشینی اولین راه نیست، آخرین راه است یعنی باید کاری کنیم که سنگر از دست نرود. اگر امکانات وجود ندارد عقب‌نشینی جایز است ولی اگر امکانات فراهم شد، باید حمله کنند و مسجد باز شود. مسجد، سنگر دفاع است و باید سنگر حفظ شود.

وی ادامه داد: طبق پروتکل‌های بین المللی تنظیم شده و در پروتکل‌های بین المللی خدا و مسجد و دعا جایگاهی ندارد. صاحبان پروتکل‌های بین المللی کسانی هستند که ویروس را ساختند و به جان مردم انداختند. کسی که این ویروس را ساخته، پروتکل می‌دهد و هیچ توجهی به مسجد ندارد. آن‌ها با ضربه روانی و فرهنگی می‌خواهند به اهداف خودشان برسند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: یکی از اهداف دشمنان کشاندن مردم از اجتماعات به فضای مجازی است تا با این کار برطبق میلشان فرهنگ‌سازی کنند. اگر بخواهیم پروتکل درمانی بنویسیم، باید برطبق دیدگاه خودمان بنویسیم، چون دیدگاه ما با آن‌ها متفاوت است.

وی اضافه کرد: امروز، آمریکا ادعای روبوبیت دارد. در‌حالی‌که، خداوند می‌گوید: بیمارستان برو، دوا را هم استفاده کن، اما من آن کسی هستم که باید به دارو اثر ببخشد و جهل تو را برطرف کند. بنابراین باید در پروتکل دعا گنجانده شود. در نبرد با عراقی‌ها، روحانیون به جبهه‌ها اعزام می‌شدند تا به رزمندگان تعلیم دعا کنند. بنابراین یکی از وظایف ما این است که در مساجدِ بیمارستان‌ها روحانی فرستاده شود تا با بیماران صحبت کنند و از آسیب دور بمانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب بیان کرد: مردمی که با بیماری روبه‌رو نشدند هم در معرض افسردگی هستند، باید آن‌ها به مسجد بروند، چون مسجد در حکم بیمارستان است. باید تعطیلی مسجد آخرین راهکار باشد.

وی افزود: با توجه به وجود ویروس، باید مساجد ضدعفونی و دم در ابزار ضدعفونی گذاشته شود. اگر در ابتدای شیوع، امکانات وجود نداشته باشد، مثل اول جنگ عقب‌نشینی لازم است، تا امکانات فراهم شود، نه این‌که تا ویروس از کشور بیرون برود در مسجد بسته باشد. تا ویروس از کشور بیرون برود با افسردگی و تخریب روحیه و تغییر فرهنگ چه باید کرد. اگر این مسئله پذیرفته شود از نظر شرعی حرام است. در اسلام، آسیب فرهنگی به مردم مانند آسیب جسمی حرام، بلکه خطرناک‌تر است..

این استاد حوزه با اشاره به این‌که اگر دین از بین برود مسلمان اعتباری ندارد، یادآور شد: مال می‌رود ولی دوباره باز می‌گردد، ولی اگر دین برود، آدمی اعتباری ندارد. پس مسجد سنگر و فرمانده آن امام جماعت است.

وی خاطرنشان کرد: گام اول تجهیز مساجد و بار سنگین این مسئولیت به عهده امام جماعت است. باید مسجد پاک‌سازی شود. بر یکایک مردم محله واجب است تا حد توانشان به باز شدن مسجد کمک کنند.

استاد طائب، مسئله دوم را مدیریت حضور مردم در مساجد دانست و گفت: اگر پروتکل و فاصله اجتماعی در مساجد رعایت شود، حضور ایرادی ندارد. اگر مغازه‌ها باز شود، خیلی نمی‌توان آنجا را مدیریت کرد ولی مسجد قابل مدیریت است. اگر حضور مردم در مسجد مدیریت شود، خواندن نماز جماعت ایرادی ندارد، اما اگر مدیریت نشود، مسجد فقط برای خواندن نماز جماعت نیست.

وی ادامه داد: باید مسجد مدیریت شود و نیازی به بستن مسجد نیست، چون امکانات وجود دارد. عزیزان و متصدیان توجه داشته باشند که اگر با بسته شدن مسجد یک نفر دچار آسیب روانی و فرهنگی شود، آن‌ها مسئول‌اند. این کار مثل این است که بیمارستان تعطیل شود و شخصی به دلیل نبود بیمارستان بمیرد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در حالت عادی حضور روحانیون به سه شکل مختلف بود، ولی با تغییر وضعیت، حضور ائمه جماعت واجب است. لازم است مسجد بیشتر باز بماند و امام جماعت در مسجد حضور داشته باشد. ساعات حضور در مسجد بیشتر شود و به اهالی اعلام شود که روحانی در مسجد حضور دارد و اگر مشکلی داشتند به مسجد بروند.

وی افزود: تمام مشکلات در مسجد بازگو شود تا امام جماعت بتواند مشکلات را انتقال دهد. این مسئله ربطی به بخش اقتصادی ندارد. این مسئله کاملاً فرهنگی است؛ زیرا اگر امام جماعت کاری از دستش بر نیاید، مراجع متوجه می‌شود که دین و دیندار به فکر مردم است. با این کار از ضربه فرهنگی جلوگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب در پایان گفت: در نهایت، باید برای دفاع فرهنگی تلاش کنیم تا مساجد با رعایت پروتکل‌ها باز بماند. مدیر این کار امام جماعت است. بر همه افراد واجب است که با امام جماعت همکاری کنند. نباید امام جماعت به مسائلْ عادی نگاه کند، البته می‌تواند مثل گذشته روایتی در بین نماز بخواند.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه تاریخ تطبیقی

پایگاه تاریخ تطبیقی

تاریخی بصیرت افزا

تاریخ‌تطبیقی، با تطبیق وقایع روز با گزاره‌های تاریخی، بسیاری از پیچیدگی‌ها و ابهامات را حل کرده و از مطالعه دقیق، هوشمندانه، عالمانه و تحلیلی تاریخ، بصیرت لازم را برای درک عمق مسایل جاری و پیش رو به دست می‌دهد. سایت تاریخ‌تطبیقی برای عمل به چنین رسالتی به دستور و با پشتیبانی استاد مهدی طائب که در سال‌های اخیر با این رویکرد منشأ تحول در مباحث تاریخی بوده‌اند راه اندازی شد که علاقمندان فرهیخته بتوانند نمونه‌های عینی این نگاه به تاریخ را همراه با آثار و نتایج آن به دست آوردند. دروس‌استاد، نگاه‌های همسو به دانش‌تاریخ با الگوگیری صحیح از مباحث‌تاریخی قرآن‌کریم، حضرات معصومین علیهم‌السلام و بزرگانی چون امام‌خمینی (رحمت‌الله‌علیه) و رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) در قالب مقاله، یادداشت، مصاحبه و گزارش بر روی این سایت برای علاقمندان قابل دسترس است.